Kirjoittaja Aihe: Futsal säännöt 17.8.2011  (Luettu 16171 kertaa)

Poissa potkupalloilija

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
Futsal säännöt 17.8.2011
« : 04.01.12 - klo:19:21 »
Suomenkieliset säännöt ao. linkistä (päivitetty 17.8.2011 )

http://www.futsal.fi/mp/db/file_library/x/IMG/24563/file/Futsalsaannot.pdf

Poissa Masi

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
Vs: Futsal säännöt 17.8.2011
« Vastaus #1 : 12.01.12 - klo:12:19 »
On kyllä erinomainen opus tuo päivitetty sääntökirja, varsinkin ne loppuosan tulkintaohjeet. Toivottavasti jokunen valmentajakin joskus kävisi nuo läpi. Itse olen törmännyt varsinkin alemmilla sarjatasoilla ja juniorisarjoissa todella heikkoon sääntötietämykseen, vaikka ei tältä taida ylempänäkään välttyä.

Poissa moniosaaja

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.01.12 - klo:05:40 »
Ei se sääntötuntemus aina ole kohdallaan edes liigastatuksen omaavilla viheltäjillä. Eräskin hyllytettiin muutamaksi peliksi, kun vaati maalivahdin siirtymään maalirajalle 10m vapareissa!!!

Poissa potkupalloilija

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.01.12 - klo:23:06 »
Kukas asialla on ollut   :o
Sattuuhan näitä. Eikös se ole 5 metriä etäisyys tässäkin tapauksessa?

Poissa Prässäävä Target

• Kolmosketju
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.02.12 - klo:23:38 »
Itseäni mietityttää kummasti erotuomarien antama hyöty viiden metrin siirroissa peliä jatkavalle joukkueelle. Varsinkin kun vertaa KV-peleihin. Kisoissa, jos miehet on liian lähellä sivurajapotkussa, tuomari menee pallon eteen ja käskee siirtymään. Tällöin ei joukkue, jolla on sivuraja pääse pelaamaan nopeaa pelaajien keskittyessä tuomarin puheeseen. Suomessa puolestaan he seisovat kahden kolmen metrin päässä paikasta ja huutavat pelaajia kauemmaksi. Samalla toinen joukkue saa mahdollisuuden pelata nopean, kun puolustavan joukkueen miehet keskittyvät kuuntelemaan tuomaria.

Olisiko se niin vaikeeta kerran mennä seisomaan pallon eteen ja käskeä kaeummaksi? Siitä jos eivät opi, niin taskulle. Palvelisi peliä mielestäni paremmin. Toki voi olla Suomessa jokin suurempi juttu, kuin lajin huipulla. Tuota kun on nähnyt maailmalla jo kuutisen vuotta, mutta Suomessa vain muutaman tuomarin toimesta.

Poissa Päätuomari

• Ylläpitäjä
  • Kolmosketju
    • Profiili
    • FutsalForum.Fi Facebookissa
« Vastaus #5 : 08.02.12 - klo:09:13 »
Itseäni mietityttää kummasti erotuomarien antama hyöty viiden metrin siirroissa peliä jatkavalle joukkueelle. Varsinkin kun vertaa KV-peleihin. Kisoissa, jos miehet on liian lähellä sivurajapotkussa, tuomari menee pallon eteen ja käskee siirtymään. Tällöin ei joukkue, jolla on sivuraja pääse pelaamaan nopeaa pelaajien keskittyessä tuomarin puheeseen. Suomessa puolestaan he seisovat kahden kolmen metrin päässä paikasta ja huutavat pelaajia kauemmaksi. Samalla toinen joukkue saa mahdollisuuden pelata nopean, kun puolustavan joukkueen miehet keskittyvät kuuntelemaan tuomaria.

Olisiko se niin vaikeeta kerran mennä seisomaan pallon eteen ja käskeä kaeummaksi? Siitä jos eivät opi, niin taskulle. Palvelisi peliä mielestäni paremmin. Toki voi olla Suomessa jokin suurempi juttu, kuin lajin huipulla. Tuota kun on nähnyt maailmalla jo kuutisen vuotta, mutta Suomessa vain muutaman tuomarin toimesta.
Olen seurannut itse samaa asiaa ja aion jatkossa kiinnittää enemmän huomiota tähän kun olen itse viheltämässä. Kerran mulle on käynyt kyllä niinkin, että menin siihen eteen ja pallo pistettiin silti peliin. En ollut katkaissut peliä ja maalihan siitä tuli. Ei vaikuttanut kyllä onneksi lopputulokseen, sillä ottelu oli jo siinä vaiheessa ratkennut. Mitä muilla tuomareilla on ajatuksia tähän liittyen. Vaikuttaisi typerältä katkaista peli aina. Toisaalta oma vikani oli etten ollut ihan pallossa kiinni ja kaveri sai sen potkaistua peliin. Ei mitään fair play toimintaa kyllä ollut.

Poissa Prässäävä Target

• Kolmosketju
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.02.12 - klo:09:18 »

Olen seurannut itse samaa asiaa ja aion jatkossa kiinnittää enemmän huomiota tähän kun olen itse viheltämässä. Kerran mulle on käynyt kyllä niinkin, että menin siihen eteen ja pallo pistettiin silti peliin. En ollut katkaissut peliä ja maalihan siitä tuli. Ei vaikuttanut kyllä onneksi lopputulokseen, sillä ottelu oli jo siinä vaiheessa ratkennut. Mitä muilla tuomareilla on ajatuksia tähän liittyen. Vaikuttaisi typerältä katkaista peli aina. Toisaalta oma vikani oli etten ollut ihan pallossa kiinni ja kaveri sai sen potkaistua peliin. Ei mitään fair play toimintaa kyllä ollut.
Tärkeintä olisi saada tämä lähtemään liikkeelle Liittotasolta, jolloin olisi mahdollisuus esimerkin kautta piirituomarien oppia. Vähän kuin futiksessa, kun avustava menee kulmapotkuissa pallon eteen, jos boksissa on erotuomarilla henkilökohtainen rangaistus tai muu pelaajien huomiota kiinnittävä tilanne menossa.

Poissa moniosaaja

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.02.12 - klo:02:10 »
Futiksessa avustava menee kentän puolelle vain silloin kun peli on poikki.

Poissa Prässäävä Target

• Kolmosketju
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.02.12 - klo:10:01 »
Sitä itse vähän haen tossa sivurajassa, että pelinjatkaminen ei olisi mahdollista kun siirretään ukkoja taaksepäin. Taas Turun kolmosessa tehtiin viikonloppuna maali, kun tuomari huuteli kahta ukkoa kauemmas ja osoitti viivoja kentässä. Puolustajat katseli lattiaa, nopea sivuraja ja pallo reppuun. Reilua? Ei.

Poissa moniosaaja

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.02.12 - klo:01:37 »
Mulle opetettiin jo pienenä että niin kauan pelataan kun pilli soi.

Poissa Prässäävä Target

• Kolmosketju
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.02.12 - klo:10:53 »
Mulle opetettiin jo pienenä että niin kauan pelataan kun pilli soi.
Mulle taas opetettiin että tuomaria täytyy kuunnella koska ne on reiluja ja rehellisiä. Kokeile olla tottelematta tuomaria. Tai ehkä jo olet nykyään?

Poissa moniosaaja

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.02.12 - klo:11:55 »
Olen nykyään reilu ja rehellinen.

Poissa ronning

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.02.12 - klo:13:03 »
Senku sais junnuille (ja miksei muutamille vanhemmilleki pelimiehille) opetettua, että jos se tuomari on jo selkeästi tehny ratkasunsa, oli se sitten oikein tai väärin jonku muun mielestä, niin ei se pää käänny huutamalla pää punaisena takaisin **ttua yms. Päinvastoin, dumarin ollessa ihminen, niin jatkossa 50-50% tilanteet saattaa kääntyä sua vastaan, ku oot jääny negatiivisesti mieleen.

Muistuu mieleen hieno esimerkki entisestä pelikaverista, joka sukitti välillä rumastikin vastustajia, mutta pyyteli aina anteeksi ja autteli kaveria pystyyn tilanteen jälkeen. Jäi saletisti useampi keltanen saamatta, punasista puhumattakaan! :)

Poissa Prässäävä Target

• Kolmosketju
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.02.12 - klo:23:36 »
Senku sais junnuille (ja miksei muutamille vanhemmilleki pelimiehille) opetettua, että jos se tuomari on jo selkeästi tehny ratkasunsa, oli se sitten oikein tai väärin jonku muun mielestä, niin ei se pää käänny huutamalla pää punaisena takaisin **ttua yms. Päinvastoin, dumarin ollessa ihminen, niin jatkossa 50-50% tilanteet saattaa kääntyä sua vastaan, ku oot jääny negatiivisesti mieleen.

Muistuu mieleen hieno esimerkki entisestä pelikaverista, joka sukitti välillä rumastikin vastustajia, mutta pyyteli aina anteeksi ja autteli kaveria pystyyn tilanteen jälkeen. Jäi saletisti useampi keltanen saamatta, punasista puhumattakaan! :)
Siinä on todella hyvä ohjenuora. Varsinkin futsalissa, kun katsomo on niin lähellä ja kaikki sanominen/tekeminen näkyy paremmin yleisölle.

Poissa waver

• Vilttiketju
  • *
    • Profiili
« Vastaus #14 : 24.02.12 - klo:07:52 »
KV-pelistä ei voi tähän oikein ottaa mallia. Siellä kuitenkin paljon harvemmin joudutaan pelaajia siirtämään kauemmas. Suomessa kun koitetaan sarjatasosta riippumatta tulla aina kahteen metriin puolustamaan näissä tilanteissa.

Kaiken toiminnan lähtökohtana on se, että pallo saadaan mahdollisimman nopeasti peliin. Jos peli laitetaan jokaisessa tapauksessa poikki, niin puoliaikojen kestoon voi tulla helposti monta minuuttia lisää kestoa.

Mun oma tyyli on tehdä pelin alussa etäisyydet mahdollisimman selväksi pelaajille, jotta ei tarvitse joka tilanteessa olla pelaajia hätistelemässä tilanteesta.